donderdag 7 februari 2008

Dag 4: vrijdag 1 februari

Na de koffie heeft Veronique me een deel van het dorp laten zien: de lagere school, het college en de verschillende internaten. Ik heb hier nog geen andere scholen gezien in Bolivia, maar ik weet nu al dat de scholen hier een van de beteren zijn. Zo is er bijvoorbeeld een computerklas in het college met 16 computers en er is zelfs een bibliotheek!
De kinderen moeten ook een ingangsexamen doen om in deze scholen binnen te geraken. Dit vindt volgende week vrijdag plaats. De meeste nieuwe leerlingen buizen daarvoor. In vele scholen in Bolivia hebben de kinderen maar een halve dag les. Vaak worden deze lessen ook nog een opgeschort omdat de school bijvoorbeeld jarig is. Dan is er soms een hele week geen les. Hier in Caiza is dat niet zo. De kinderen krijgen er een hele dag les. Ook ’s avonds moeten ze nog van 17 uur tot 19 uur verplicht studeren in het internaat.
Er zijn hier momenteel drie internaten: een voor de meisjes, een voor de oudste jongens en een voor de kleinste jongens. Het internaat voor de kleine jongens is er nog maar pas. Dat komt omdat er in het jongensinternaat veel gestolen werd. De grote stalen van de kleine, dus daarom hebben ze deze nu gesplitst. Bij de meisjes is dat niet het geval. De oudste meisjes zorgen voor de kleintjes.
Na ons bezoek gingen we eten en daarna hebben we een grote wandeling gedaan, samen met Maria en (loco) Linda. Maria is de 5-jarige dochter van iemand die in het parochiehuis werkt. Linda is de hond van Lia en ze is echt wel ‘loco’, gek!
We deden dus een grote wandeling rond Caiza. Berg op, berg af. Prachtige uitzichten! Jammergenoeg had ik mijn fototoestel niet mee, maar er komen wel nog gelegenheden.
Ik wist niet welke wandeling het zou zijn, maar het werd zeer vermoeiend! Ik was helemaal uitgeput toen we terug in het parochiehuis aankwamen. Mijn lichaam had zich nog niet helemaal aangepast aan de hoogte.

Geen opmerkingen: