Vandaag was het ingangsexamen in het college. Eerst en vooral moet ik zeggen dat het onderwijssysteem hier ietwat verschilt met dat in BelgiĆ«. Eerst en vooral is er ‘pre-basico’, dat is de kleuterklas. Dan heb je de lagere school, van het eerste tot het achtste leerjaar, en daarna is er het secundair onderwijs, die 4 jaar telt. Nieuwe kinderen die willen binnenkomen in het zesde, zevende of achtste leerjaar moeten een ingangsexamen doen. Vele kinderen komen van scholen waar er slechts een halve dag les wordt gegeven. Deze scholen geven de kinderen ook vaak vakantie. Maandag zullen bijvoorbeeld niet alle scholen van start gaan omdat carnaval nog maar net voorbij is... Ookal hebben deze kinderen een bewijs dat ze geslaagd waren, toch is hun niveau vaak veel lager dan hier in deze school is vereist.
Ik denk dat er zo’n 80 inschrijvingen waren voor de drie leerjaren. Eerst kregen ze een examen van wiskunde. Ik nam het examen af van het zevende leerjaar. Het was spotgemakkelijk, niveau 4de leerjaar in BelgiĆ«, maar nog niet de helft slaagde voor dit examen. Wat mij opgevallen is, is dat de puntenverdeling absoluut niet klopte. Makkelijke oefeningen hadden dezelfde waarde als moeilijkere oefeningen. Alles stond op 10 punten, met een totaal van 70 punten.
Daarna kregen ze nog een examen van Casteliaans. Ook dit was voor velen heel moeilijk, sommigen konden hun naam nog niet schrijven!
Na alles te hebben verbeterd werden de resultaten bekend gemaakt. De leerlingen wachtten in spanning af, maar slechts minder dan 40% slaagde voor hun ingangsexamen... In het zesde en zevende leerjaar moest het gemiddelde van de twee examens 35/70 zijn, in het achtste slechst 25/70...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten